sobota, 19 maja 2012

Krasnoludzcy Inżynierowie


Gildia Inżynierów.

Jest to najważniejsza gildia w Odwiecznej Krainie.  Zadaniem gildii jest zachowanie delikatnej równowagi pomiędzy tradycją i wynalazczym geniuszem jej członków. Każdy z członków gildii stara się wnieść do społeczności krasnoludów wynalazek, który na trwałe zapisze jego imię w historii tego dumnego narodu.


Wynalazki

Większość wynalazków zaprojektowanych przez inżynierów, ma przeznaczenie praktyczne i może być wykorzystane w życiu codziennym. Dzięki nim inżynierowie mają duże poważanie w społeczności krasnoludów. Jednak jest grupa inżynierów, którzy chcą opracować coś bardziej spektakularnego niż komin czy nowy sposób podgrzewania wody. Ich ambicje sięgają niewidzialnych parowców, czy też działa, które może wystrzelić smoka ponad chmury.
W każdym razie każdy z tych nowych wynalazków, to długa droga. Najpierw pomysł musi zostać zaakceptowany przez członków gildii, inżynier musi wykazać się swoją wiedzą podczas przedstawienia wyliczeń i projektów starszyźnie gildii. Dzięki temu inżynier uzyskuje fundusze na wykonanie projektu swojego i przystępuje do wytężonej pracy w warsztacie. Kiedy powstanie pierwszy prototyp, następują próby, które rzadko kończą się powodzeniem. Jednak prawdziwy wynalazca jest na to przygotowany i czerpie z tej porażki wiele cennej wiedzy. Powrót do warsztatu i deski kreślarskiej często kończy się ponownymi pracami nad projektem. Potem powstaje następny prototyp … i następny … i następny.7_MasterEngineer-EvenMehlAmundsen1
Pewnego dnia następuje ten moment, kiedy wszystko zadziała jak należy, projekt nie wymaga dalszych poprawek, wtedy można zaprezentować go starszyźnie. I tutaj zaczynają się prawdziwe schody. Starszyzna gildii to chyba najbardziej krytyczne gremium w całym Starym Świecie, każda nowość jest dla nich z natury gorsza niż wynalazki, które zostały zrealizowane w ich młodych latach. Z tego powodu są bezlitośni i w trakcie testowania wynalazku będą go kłóć, uderzać, niby to przypadkiem ukręcać gałki, zrywać cięgna, aby później skarżyć się na brak ergonomii, niską skuteczność i zbyt skomplikowaną obsługę tak przecież prymitywnego urządzania. Kiedy dojdzie do przedstawienia praktycznego wykorzystania wynalazku fala krytyki przybiera na sile. Najmniejsza nieprawidłowość w działaniu lub zmiany dokonane w ostatniej chwili a nienaniesione na plany projektu zaraz są wytykane i napiętnowane przez starszych inżynierów. Nawet, kiedy wynalazek działa prawidłowo, zawsze znajdzie się jakiś sceptyk, który powie. „Maszyna do podróżowania w górę i w dół pomiędzy poziomami kopalni? Co w tym złego, aby chodzić po schodach? Za moich czasów chodziliśmy i wszystko było w porządku. Poza tym schody się tak łatwo nie psują.”
Nie zależnie od tego jak nieznośne mogą się wydawać standardy narzucone przez starszych gildii, pewne jest, że urządzenie, które przetrwa te twarde testy będzie działać niezawodnie przez wieki. Lepiej, aby słaby punkt został odkryty na etapie prób, niż żeby awaria wyskoczyła w trakcie normalnego użytkowania.
Jeśli usterki zostaną wykryte starszyzna gildii jest bezlitosna. Żądają wtedy, aby wynalazca krytycznym okiem spojrzał na swój projekt i jeszcze raz pochylił się nad deską kreślarską w celu dokonania poprawek a niejednokrotnie całkowitej przebudowie swojego wynalazku. Za kilkadziesiąt lat może nawet powrócić ze swoim pomysłem, w ulepszonej wersji i proces rozpoczyna się od początku.
Jeżeli w po wydaniu przemyślanej decyzji, wynalazek zostanie uznany, jako pozbawiony wad i przydatny dla krasnoludzkiej społeczności, zarówno on jak i jego twórca są fetowani. Co zazwyczaj objawia się duża ilością wypitego piwa. Plany takiego wynalazku są powielane, a młodzi inżynierowie studiują jego budowę i jak to młodzi rozważają wprowadzenie swoich innowacji. I tak ten cykl się powtarza, a będący kiedyś rewolucjonistą inżynier sam staje w obronie prób wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań do swego projektu.

Inżynieria

Ta nowa umiejętność oparta jest na Inteligencji i jest umiejętnością zaawansowaną. Obejmuje ona  rozumienie, projektowanie, modyfikowanie,  wykorzystywanie i doskonalenie zaawansowanej technologii krasnoludzkiej oraz architektury. Dzięki tej umiejętności nabywamy wykształcenie wymagane do czytania planów. Użyj tej umiejętności, aby zrozumieć wynalazek innego inżyniera ,  naprawić wszystko od precyzyjnego  urządzenia aż do super dokładnej armaty lub zaprojektować własny wynalazek. Umiejętność tradecraft jest używana do tworzenia nowych przedmiotów, które zostały zaprojektowane przy użyciu umiejętności Engineering.

Wynalazki

Jako inżynier możemy skorzystać z nowego typu talentów nazywanych Invention. Invention to generalnie małe urządzenia i narzędzia, które inżynier może nosić przy sobie. Urządzenia to zazwyczaj unikalne indywidualnie opracowywane przez każdego inżyniera mini wynalazki, które wciąż są w fazie prób i raczej nie nadają się jeszcze do zaprezentowania ich starszyźnie gildii. Ale są całkiem przydatne przy wykonywaniu różnych czynności. Nawet, jeśli wydają się zwykłymi przedmiotami nie oznacza to, że każdy może ich użyć. Tak naprawdę tylko ich stwórca wie jak one działają, nawet inny inżynier może być zaskoczony ich konstrukcją i mieć problem z określeniem ich przeznaczenia. Każde Invention modyfikują testy dla jednego typu umiejętności.

Modyfikacje wynalazków.

Każdy wynalazek ma dostępne 3 sloty modyfikacji każdy z nich może wskazywać na typ kostki oraz wartości +1 lub -1 które wskazują czy dany typ kostki dodajemy czy odejmujemy w momencie wykonywania testu z udziałem wynalazku.
Przykład: Grimvor strzela ze swego zmodyfikowanego pistoletu, do którego przyczepiona jest luneta ułatwiająca celowanie. Wynalazek ma rangę drugą w związku, z czym posiada dwie modyfikacje jedna + 1 kość szczęścia a druga - 1 kość nieszczęścia. Grimvor podczas przygotowywania puli kości dodaje 1 kość szczęścia, mistrz gry dorzuca 2 kości nieszczęścia za obronę przeciwnika i padający deszcz. Dzięki modyfikacji wynalazku Grimvor może odrzucić jedną kość nieszczęścia dorzuconą przez mistrza gry.
Każdy inżynier, który zbuduje swój wynalazek może go rozwijać dzięki treningowi umiejętności Engineering. Za każdy wytrenowany poziom tej umiejętności może dodać nową modyfikacje do swoich wynalazków. Jednak nie dzieje się to automatycznie inżynier musi poświęcić wiele godzin i materiałów na jego opracowanie i wdrożenie. A na końcu wykonać test umiejętności Engineering (Int). Poziom trudności testu jest zależny od skomplikowania modyfikacji.

I tak,

Kość szczęścia: to najłatwiejsza modyfikacja stopień trudności testu to Easy (1d) i kosztuje 10 sztuk srebra.
Kość nieszczęścia: jest troszkę bardziej skomplikowany i wymaga testu Avarage (2d) i kosztuje 25 sztuk srebra.
Kość ekspertyzy: to kolejny poziom komplikacji i wymaga testu Hard(3d) i kosztuje 1 sztukę złota.
Kość wyzwania: to najwyższy poziom komplikacji wymagającej wysoce specjalistycznej wiedzy. Wymagany test ma poziom Daunting(4d) i kosztuje 5 sztuk złota.
Ważne jest, aby pamiętać, że żadna modyfikacja wynalazku nie zmniejszy obecności dowolnej kości w puli poniżej 1 szt.

Używanie wynalazków.

Kiedy inżynier chce skorzystać ze swego wynalazku, musi dołączyć go do właściwego slotu talentów znajdującego się na jego karcie. Ponieważ skorzystanie z wynalazków wymaga szczególnej uwagi ich użycie w czasie jest limitowane. Początkujący inżynier może tylko jeden wynalazek na raz, jednak mistrz inżynierii jest pozbawiony tego ograniczenia.

Wynalazki a drużyna.

Zakładając, że krasnoludzki inżynier lub członków swojej drużyny i im ufa może wykonać więcej kopii swego wynalazku i wyposażyć wszystkich członków drużyny. Może na przykład każdemu z nich podarować lunetę, która usprawni celowanie bronią palną czy kuszą. Kiedy to uczyni Inżynier dołącza swój wynalazek do Party Sheet, oznacza to, że inżynier przekazał wynalazek i przeszkolił każdego w grupie, kto spełnia warunki do użytkowania jego pomysłu. W innym wypadku może to być po prostu pojedynczy egzemplarz wynalazku, współużytkowany przez grupę.
W przeciwieństwie do talentów wynalazki to przedmioty, które należy zaprojektować i skonstruować. Inżynier musi poświęcić na to swój czas i środki pieniężne na zakup materiałów. W zależności od ich dostępności, oraz od dostępu do narzędzi stworzenie wynalazku może trwać krócej lub dłużej. Minimalny koszt materiałowy potrzeby do stworzenia wynalazku to 10 szt. srebra.
Gotowy wynalazek może zostać zgubiony skradziony lub całkowicie zniszczony. Zdarza się to bardzo często, gdy inżynier padnie ofiarą napaści czy porwania. Wynalazki stworzone w terenie nie były poddane surowym testom, narzuconym przez starszyznę gildii i są dość mocno podatne na uszkodzenia i awarie. Dlatego urządzenie ulega awarii, jeżeli podczas testu z użyciem wynalazku wypadnie 1 bane albo, jeśli podczas ataku na inżyniera przeciwnik wyrzuci 2 lub więcej boon. Oczywiście sprawny inżynier bez trudu je naprawi wykorzystując przerwę między spotkaniami lub porostu poświęcając chwilę w czasie części narracyjnej.
Opisane powyżej modyfikacje nie są jedynymi, jakich inżynier może dokonać w swoim wynalazku wszystko zależy od pomysłowości inżyniera poniżej kilka przykładów.

Kość szczęścia: może zamienić broń w samo repetującą, może skrócić czas ładowania broni, może sprawić, że broń zyska nową właściwość Entangling, lub dodać specyficzny manewr.
Kość nieszczęścia: może dodać broni właściwość Fast, albo Vicious quality lub zwiększyć parametr Pierce
Kość ekspertyzy: może zmieniać DR, CR, Defence lub Soak przedmiotu.
Kość wyzwania: może zwiększać niezawodność, moc efektu komety Sigmara lub dodać właściwość Blast.
Podane w podręczniku wynalazki i ich modyfikacje dotyczą głównie usprawniania broni i pancerzy, oczywiście wynalazki nie musza służyć tylko zwiększaniu skuteczności w walce. W końcu w życiu codziennym jest tyle czynności, które można łatwiej wykonać dzięki wspomaganiu gadżetów. Jeżeli inżynier ma jakiś ciekawy pomysł na wynalazek niech popracuje nad nim przygotuje prototyp a później przedstawi go ocenie mistrza gry, który odegra rolę surowego gremium starszyzny gildii. Dzięki tym staraniom może na przykład powstać maszyna służąca do schłodzenia piwa nawet w najbardziej upalne dni. Ten wynalazek może stać się o wiele ważniejszy niż kolejna modyfikacja broni, bo jego użytkowanie przyniesie szczęście wielu mieszkańcom imperium.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz